سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://elamva.ParsiBlog.com
وبلاگ در مورد موضوعات ورزشی درسی علمی 
قالب وبلاگ

حسن زارعیان

 

خداوند با دمیدن روح خود در کالبد انسان، حس امید به موفقیت را در او دمیده است، از این رو انسان از روزی که به دنیا می آید، در عرصهای گام برمیدارد که از امید ساخته شده است.

امید، همواره با قدرت همراه بوده و «مادر» موفقیت است. کسی که امیدوار است، در خود موهبت معجزه دارد.

امید، نیروی نامرئی و شگفت آور تلاش و حرکت و پویایی است. هرچه امید و امیدواری داوطلبان کنکور بیشتر تقویت شود، احتمال موفقیت آنها بیشتر میشود.

اثرات امید در موفقیت داوطلبان کنکور:

1-
موجب حرکت و تلاش و پویایی بیشتر او در تحصیل میشود.

2-
یادگیری، تمرکز و دقت او را افزایش میدهد.

3-
آرامش بیشتر و درنتیجه فهم بهتر مطالب را بهدنبال دارد.

4-
او را از نگرانی و اضطراب رهایی بخشیده و به ساحل آرامش میرساند.

5-
راه رسیدن به موفقت تحصیلی را هموار میسازد.

6-
نیروی انگیزه و علاقه به تحصیل را در او بیشتر مینماید.

7-
همت و اراده را در او تقویت کرده و موانع و مشکلات را از سر راه برمیدارد.

8-
توکل او را بیشتر نموده و اطمینان قلبی را میافزاید.

9-
از شکستهای احتمالی، پل پیروزی میسازد.

 

راههای تقویت امید در داوطلبان:

والدین، نقش کلیدی در افزایش روحیه امید و امیدواری در فرزندان دارند، برخی از راهکارهایی که میتوان برشمرد عبارتند از:

1- مثبت اندیش باشید:
ضمن تقویت مثبتاندیشی خود، نسبت به نقاط منفی او، حساسیت نشان نداده و مثبتاندیشی را به او نیز انتقال دهید.

2-
انتظارات خود را تعدیل کنید: 
انتظارات بیش از حد فرزندان در انتخاب رشته های تحصیلی و یا دانشگاههای خاص، اگر خارج از توان فرد باشد، روحیه امید را در او تضعیف کرده و از موفقیت بازمیدارد.

3-
معنویت را در او افزایش دهید:
با بسترسازی مناسب در محیط خانه، روح معنوی را در خود و اعضای خانواده تقویت کنید چراکه هرچه داوطلبان به منابع جهان معنوی بیشتر متصل شوند، محدودیتها از آنان دورتر شده و امید و امیدواری در آنان توسعه مییابد.

4-
عشق خود را به او نشان دهید: 
افرادی که بیشتر مورد محبت و تکریم واقع میشوند، امید بیشتری خواهند داشت پس با ابراز عشق و محبت خود، امید به موفقیت را در او تقویت کنید.

5-
او را با سختیها آشنا کنید:
گاهی سختیها منفعت آور و راحتیها زیانبار است. انسان راحتطلب، در مقابل کوچکترین سختی، احساس یأس و ناامیدی مینماید پس بهتر است در زمان تحصیل، گاهی طعم سختی و محدودیت و محرومیتها را بچشد و مطمئن باشید تا تصور و ذهنیت خود را نسبت به سختیها اصلاح نکند و حتی آن را روزنه امید نپندارد، موفقیت حاصل نخواهد شد.

6-
توجه او را به داراییهایش جلب کنید:
انسان در سختترین شرایط، داشته هایش بیش از نداشته هایش است، پس سختیها و مشکلات را نزد او و بیش از آنچه هستند، بزرگ نکنید و اگر بستری فراهم نمایید که چشمهای او بتوانند زیباییهای آنچه را که دارد، ببینند و قدر بدانند، امید به موفقیت در او تقویت میشود.

7-
فرصت جبران را به او بدهید: 
اگر چنانچه در آزمونی ازجمله کنکورهای آزمایشی، نمرهای پایینتر از حد انتظار به دست آورد، اجازه ندهید احساس یأس و ناامیدی کند بلکه با واقع بینی و شناسایی علت، او را در برنامه ریزی جهت رفع نقاط ضعفش یاری نمایید تا با انرژی بیشتری، از آزمونهای بعدی نتیجه بهتر بگیرد.

8-
خاطرات خوش گذشته را در او زنده کنید:
گاهی انسان در رویارویی با سختیها و مشکلات، گذشته خود را نادیده گرفته و احساس میکند همیشه در ضعف و ناتوانی و سختی بوده است، در صورتیکه گذشتهای بوده که این مشکلات وجود نداشته و یقیناً فردایی هم خواهد بود که از فشارها و مشکلات کنونی نجات خواهد یافت. چون آمادگی برای کنکور، نیازمند صرف زمان طولانی است، ممکن است داوطلبان با کوچکترین مشکل و عدم موفقیت در آزمونهای آمادگی، از رسیدن به هدف آرمانی، مأیوس  اندوهگین شده و از فعالیت در جهت رسیدن به آن بازبمانند. در این مواقع، یادآوری خاطرات موفقیت آمیز گذشته او، منبع الهام بخش برای «حال» پراندوه او محسوب میشود که میتواند او را از ابهت گرفتاری، رهایی بخشیده و امیدواری را در او افزایش دهد.

9-
به آینده بیندیشید:
با گفتوگو و بسترسازی مناسب، سعی نمایید که او به آینده خود بیشتر بیندیشد و حالت انتظار را در خودش تقویت کند. برای مثال در موقع خواب و استراحت، در ذهن خود تصور کند که در دانشگاه و رشته مورد علاقه اش قبول شده و مشغول تحصیل است و حتی در آن محیط راه میرود، صحبت میکند و... مطمئناً اگر چشمانتظار لحظهای روشن و سبز باشد، به موفقیت در آینده امیدوارتر خواهد شد.

10-
سختی بیشتر، امید بیشتری را به همراه دارد:
هرچه روز آزمون نزدیکتر میشود، داوطلبان نسبت به تلاشی که برای درس خواندن داشته اند، روزهای سخت تری را تجربه میکنند. ضروری است به آنان یاد آور شویم که سختیها، سیر صعودی دارند و وقتی به اوج میرسند، بایستی بیش از همیشه امیدوار باشند چون وقتی شدت سختیها به نهایت برسند و حلقه های بلا و گرفتاری، تنگتر شوند، نوید گشایش و موفقیت فراهم میشود، چنانچه «امام صادق (ع)» فرمودهاند: «وقتی صبر انسان تمام شود، فرج فرا می رسد.»

 


[ جمعه 90/3/20 ] [ 11:17 صبح ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 34911